Nowa, odświeżona edycja świetnej gry symulacyjno-ekonomicznej Agricola
Przenieśmy się w czasie do roku 1670. Zaraza szalejąca w Europie Środkowej od 1348 roku w końcu została przezwyciężona. Na nowo odżywa cywilizacja. Ludzie coraz częściej odnawiają i rozbudowują swoje domostwa. Łąki przekształca się w użytki rolne, na których uprawia się zboże i warzywa. Głód panujący przez ostatnie lata spowodował, że ludzie jedzą teraz więcej mięsa (nawyk, którego my - ludzie żyjący w dostatku - nie porzuciliśmy do dnia dzisiejszego).
Rozpoczynacie grę, posiadając dwóch członków rodziny, mieszkających w dwuizbowej drewnianej chacie. W każdej rundzie będziecie wysyłać członków rodziny do pracy, aby wykonywali różne akcje. Jeśli uzbierasz odpowiednią ilość drewna i trzciny, możesz rozbudować chatę oraz powiększyć rodzinę.
Powiększanie rodziny umożliwia wykonanie większej liczby akcji, ale również wiąże się z koniecznością pozyskiwania większej ilości żywności. W grze będziesz orać pola oraz je obsiewać, aby pozyskać żywność.
Zboże rosnące na polach i warzywa zbierasz podczas żniw. W tym samym czasie na świat przychodzą również młode zwierzęta. Abyś mógł rozwijać hodowlę, potrzebujesz ogrodzonych pastwisk, na których możesz wypasać owce, dziki i krowy. Pomocnicy oraz Usprawnienia wspomagają rozwój twojego gospodarstwa. Każda karta da ci konkretne korzyści w grze.
Punkty zwycięstwa możesz otrzymać za przebudowę drewnianej chaty w glinianą oraz za jej późniejszą przebudowę w kamienny dom. Najwięcej punktów zwycięstwa otrzymasz jednak przez przyczynianie się każdego dnia do zwiększenia komfortu życia i powiększenie rodziny.
W trakcie rozgrywki będziesz korzystać tylko z czternastu spośród 120 różnych kart Pomocników i Usprawnień. Gwarantuje to, że każda gra będzie inna. Dodatkowe zasady dotyczące gry w wariancie jednoosobowym oraz różnego rodzaju warianty gry zespołowej zapewniają możliwość gry w różnych warunkach oraz z osobami o różnym doświadczeniu.
Podstawowe różnice pomiędzy wersją starą a wersją dla graczy:
- Maksymalna liczba graczy w wersji została zredukowana z 5 do 4. Jeśli będziecie chcieli zagrać w większą liczbę osób (5-6), to będzie się należało zaopatrzyć w rozszerzenie. Data publikacji rozszerzenia dla 5-6 graczy jeszcze nie jest ustalona.
- Karty: w nowej wersji mamy do dyspozycji łącznie 96 kart pomocników i usprawnień (zamiast uprzednio dostępnych 318), czyli mniej niż w wersji poprzedniej. Dodamy, że bardzo duża część tych kart, to karty zupełnie nowe. Autor gry przewiduje, że więkoszść kart "wycofanych" zostanie opublikowanych jako odrębny dodatek, jednak z pewnością nie w 2016 roku.
- Cena: zmiany opisane w powyższych dwóch punktach umożliwiły zmianę sugerowanej ceny detalicznej ze 189,95 zł na 169,00.
- W pudełku nie ma już dysków oznaczających członków rodziny czy warzywa albo materiały budowlane. Od teraz wszystkie elementy, podobnie jak zwierzęta, są w odpowiednim kształcie.
- Z instrukcji usunięto opis wariantu rodzinnego, ponieważ zastąpi go samodzielna gra: Agricola - wersja rodzinna.
- Dotychczasowe dodatki do gry Agricola (np. Torfowisko) są zgodne z wersją dla graczy.
- Porównanie wersji obecnej do wariantu rodzinnego będzie przedstawiony w lipcu.
Zawartość pudełka:
- 1 plansza główna
- 4 plansze gospodarstw
- 1 plansza na duże usprawnienia
- 2 plansze rozszerzające planszę główną
- 2 żetony pól akcji
- 1 pole akcji "Praca dodatkowa"
- 23 zaorane pola/izby drewnianej chaty
- 16 izb glinianej/kamiennego domu
- 36 żetonów "1 żywność"
- 8 żetonów "5 żywności"
- 3 żetony sugestii
- 10 żetonów dóbr
- 120 kart (usprawnień, pomocników, pól akcji)
- 1 notes z tabelą punktów
- 1 instrukcja
- 1 załącznik gracza do instrukcji
- drewniane znaczniki (18 owiec, 15 dzików, 13 krów, 30 drewna, 24 gliny, 14 trzciny, 16 kamieni, 24 zboża, 18 warzyw, 1 znacznik gracza rozpoczynającego, 60 ogrodzeń, 16 obór, 20 członków rodziny)
Liczba graczy: | 2-4 graczy |
Wiek: | od 12 lat |
Czas: | ok. 90 min |
Rok wydania: | 2016 |
Wydanie: | polskie |
Instrukcja: | polska |
Autor: |
Uwe Rosenberg |