• Tzolkin: Kalendarz Majów (PL) | Rebel

Nowatorskie podejście do worker-placement.

159.90 -26% 118.90
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu do 24 godzin.
Cena przesyłki 0
Odbiór osobisty 0
Odbiór osobisty 0
Paczka w Ruchu 9.5
Paczkomaty InPost 12.9
Kurier 14
Paczkomaty InPost Weekend 17.99
Kurier (pobranie) 18
Dostępność Ostatnie sztuki
EAN 5901549927153

Wysyłka gratis od 250 zł !

Tzolkin: Kalendarz Majów

Sercem gry Tzolkin jest mechanizm zębatkowy, w którego centrum znajduje się tytułowy kalendarz sterujący obrotem pięciu kół akcji. Planując działania musisz zatem brać pod uwagę stale zmieniającą się sytuację na planszy.

Nowatorskie podejście do worker-placement

Starożytna cywilizacja Majów była znana ze swej unikalnej sztuki, bogatej architektury, wysoko rozwiniętej wiedzy matematycznej oraz zaawansowanej znajomości świata widzialnego. Życie cywilizacji obracało się wokół tajemniczego kalendarza Tzolk’in przedstawiającego 260-dniowy cykl powiązany z ruchem planet.

To dzięki niemu Majowie wiedzieli, kiedy przypada najlepszy czas na sadzenie roślin, odprawianie ceremonii, czy wznoszenie monumentów.

W grze wcielasz się w rolę przywódcy jednego z plemion. Czy uda Ci się sprowadzić na swój lud przychylność bogów i doczesną pomyślność?

Nowatorska mechanika

Sercem gry jest mechanizm zębatkowy, w którego centrum znajduje się tytułowy kalendarz sterujący obrotem pięciu kół akcji. Planując działania musisz zatem brać pod uwagę stale zmieniającą się sytuację na planszy.

W swojej turze gracze mogą położyć jednego lub więcej robotników na najniższym wolnym miejscu na kołach lub podnieść jednego lub więcej robotników. Gdy gracz podnosi robotnika, przeprowadza również spejalną akcję odpowiadającą miejscu, z którego robotnik został podniesiony. Akcie umieszczone na późniejszych obszarach obrotu są dużo bardziej wartościowe, więc warto zatrzymać robotnika na kole i pozwolić by czas pracował na naszą korzyść. Jednak gracze nie mogą zrezygnować ze swojej tury - jeśli gracz wyłożył wszystkich robotników na koła, musi któregoś podnieść w kolejnej turze. 

Gra kończy się po jednym pełnym obrocie centralnego koła. Gra oferuje wiele dróg do zwycięstwa - składanie ofiar bogom lub budowanie świątyń to przykładowe dwie spośród nich.

Zbieraj plony, pozyskuj surowce, wznoś budowle i unikaj gniewu bogów!

Zawartość pudełka:

  • plansza główna składająca się z 4 części
  • 6 kół zębatych różnej wielkości
  • 1 arkusz z naklejkami
  • 6 plastikowych zatrzasków
  • 24 robotników w 4 kolorach (po 6 na gracza)
  • 28 okrągłych znaczników w 4 kolorach (po 7 na gracza)
  • 4 znaczniki punktacji w 4 kolorach (po 1 na gracza)
  • 65 drewnianych kostek symbolizujących surowce (drewno, kamień, złoto)
  • 13 kryształowych czaszek wykonanych z plastiku
  • 65 żetonów kukurydzy o wartościach 1 (kosza) i 5 (koszy)
  • 28 żetonów Urodzaju (16 żetonów Zbioru Kukurydzy i 12 żetonów Wycinki Drzew)
  • 21 płytek Dóbr Początkowych
  • 13 monumentów
  • 32 budynki podzielone na 2 epoki
  • 4 dwustronne plansze graczy w 4 kolorach
  • 1 znacznik Pierwszego Gracza
  • 1 instrukcja

Dodatkowe informacje:

  • Autor: Simone Luciani, Daniele Tascini
  • Wydawca:  REBEL
  • Ilość graczy: od 2 do 4 osób
  • Zalecenia wiekowe: 12+
  • Czas rozgrywki: ok 90 min.
  • Opis w BGG: BoardGameGeek.com
  • Jeśli należysz do grona tych osób, dla których hasło ,,worker placement" przywołuje na myśl trywialną, oklepaną na wszystkie możliwe sposoby mechanikę znaną np. z ,,Epoki Kamienia" czy słynnej ,,Agricoli" - istnieje niemałe prawdopodobieństwo, że ,,Tzolk`in" pozytywnie Cię zaskoczy.
    Tak, ,,Tzolk`in" to wcale niełatwa gra ekonomiczna, wyróżniająca się i zapadająca w pamięć dzięki innowacyjnej mechanice opartej na zazębiających się kołach, tworzących tytułowy kalendarz. W trakcie rozgrywki wysyłamy swych robotników po niezbędne pożywienie, surowce, z ich pomocą budujemy monumenty i zabiegamy o łaski prekolumbijskich bogów. Gra nie wybacza błędów - stale musimy pamiętać o gromadzeniu odpowiedniej ilości kukurydzy, korelować ściąganie i wysyłanie na koła naszych ludzi, a nierzadko przeciwnik pokrzyżuje nasze plany, zajmując nam miejsce. ,,Tzolk`in" to tytuł idealny dla tych, którzy nie cierpią losowości w grach, ale zarazem dzięki różnym kafelkom początkowych dóbr, jest zdecydowanie regrywalna i nieschematyczna. Część osób, z którymi grałam, jako zarzut wobec tej gry przywoływało rzekome istnienie ,,strategii wygrywającej" jednak w moim odczuciu tak nie jest. Owszem, jedna ze strategii jest dość intuicyjna i łatwo przy niej wygrać, jednak gdy wszyscy gracze będą szli tą samą drogą, o wygranej przesądzają pozostałe możliwości punktowania. Gra bardzo dobrze działa zarówno na dwie, jak i na trzy czy cztery osoby - przy liczniejszym składzie doskwierać może czas oczekiwania na swoją kolej, zwłaszcza gdy nasi przeciwnicy należą do grona optymalizatorów. Wszelkie wątpliwości rozwiewa naprawdę dobrze napisana instrukcja. Zasady raczej nie nastręczają trudności w tłumaczeniu, choć z pewnością nie jest to odpowiedni tytuł dla tak zwanych niedzielnych graczy. Jeśli natomiast graliście już w inne gry ekonomiczne i szukacie prawdziwego wyzwania, ,,Tzolk`in" powinien być właściwym tytułem.
    Na koniec słowo o komponentach - gra cieszy oko przyjemną szatą graficzną, ale zarazem plansza jest zdecydowanie czytelna i przyjazna osobom, które mają problem z odróżnianiem kolorów. Nasz egzemplarz przeżył już kilkadziesiąt rozgrywek i żaden z elementów nie wygląda na zniszczony czy zużyty, również koła zębate, o które początkowo obawiałam się najbardziej. Stosunek jakość i ilość do ceny w przypadku tego tytułu jest naprawdę znacząco powyżej przeciętnej.
    Przyznaję, że grę kupiłam praktycznie ,,w ciemno", na prezent dla brata - trochę na zasadzie, że o, interesuje się czasami prekolumbijskimi, to może zaskoczy. Wcześniej grał wyłącznie w bardzo podstawowe gry. Początkowa nauka zasad szła dość topornie, jednak obecnie - po prawie dwóch latach - jest to praktycznie jedyna gra, jaką uznaje zarówno on, jak i sporo jego znajomych. Według niego żadna inna gra ekonomiczna Tzolk`inowi nie dorównuje, i to z mojej perspektywy - największa tej gry wada...
    Anna P. (2017-04-19)
    Jakość
    Poziom zabawy
    Cena
  • Oceń

Jakość
Poziom zabawy
Cena
Podpis
Opinia
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie