W  zamierzchłych czasach naszych pradawnych przodków, w  epoce, o  której ludzkość już dawno zapomniała, las zamieszkiwał Wielki Duch. Już sama obecność tej istoty błogosławiła wszystko życiem, obfitością i spokojem. Kiedy dany mu czas się wypełniał, Wielki Duch odchodził na zawsze. Jego miejsce zaś zajmował godny tego zaszczytu duch Bitoku, który stawał na straży leśnej harmonii.

Bitoku gra planszowa

Bitoku - gra planszowa

Nawiązanie kulturowe

Bitoku jest osadzone w fikcyjnym świecie inspirowanym głównie mangą, anime i wszelkimi formami japońskiej popkultury, a sama nazwa związana jest z szczególnie z bushido, oznaczające rozmaite cnoty. Możliwe, że kojarzycie grę Silk wydawnictwa Devir - Bitoku jest osadzone w tym samych świecie, jednak akcja Bitoku rozgrywa się tysiące lat przed historią w grze Silk. 
Wiele ze wspomnianych w grze istot jest obecnych w mitach kultur Azji. Wiele zostało zmyślonych. Choć Bitoku nie pretenduje do bycia wierną reprezentacją któregokolwiek z tych elementów kulturowych, wydawca dołożył wszelkich starań, by traktować je z najgłębszym szacunkiem. 

Nowe euro w pięknym wykonaniu

W grze Bitoku będziemy się starać zająć miejsce Wielkiego Ducha, który odchodzi ze swojego posterunku, a jego miejsce może zająć tylko wyjątkowy następca, który uzbiera najwięcej punktów zasług (PZ). 

Bitoku - plansza

Plansza Bitoku

Bitoku to bardzo ładnie wykonana gra, która przedstawiana jest jako średnio-ciężkie euro, w której przyjdzie nam przejść wiele ścieżek, odkryć różne strategie oraz wiele sposobów na zdobywanie punktów zasług. Określiłbym ją jako gra strategiczna, prowokująca do myślenia dla średnio-zaawansowanych graczy, a wszystko to osadzone jest w magicznym lesie inspirowanym mitologią japońską.

Elementy gry Bitoku

Elementy gry

Gra składa się z czterech rund, z których każda reprezentuje jeden rok. Każda runda podzielona jest na cztery fazy (cztery pory roku). Przez wszystkie fazy będziemy zdobywać punkty zasług, które będą reprezentowane znacznikiem na Ścieżce Duchów. Pod koniec fazy zimowej w czwartej rundzie następuje Wywyższenie - podczas którego przyjdzie nam podliczyć wszystkie zdobyte PZ-y i wyłonienie następcy Wielkiego Ducha.

Znaczniki tur Bitoku

Znaczniki rund

Co w środku?

W środku standardowego, ale ciężkiego pudełka (30,2kg) znajdziemy masę rzeczy. Ponad 170 drewnianych znaczników, 14  wymiennych elementów planszy, które wsuwają się we wgłębienia w planszy - łącznie 565 elementów, które nie zawierają głównej planszy - no jest sporo tego wszystkiego.

Biotoku - elementyZnaczniki zasobów

Biotoku - elementy 2Duszki i ważki

Biotoku - elementy 3
Elementy planszy

Instrukcja

Trzeba wspomnieć o instrukcji. Po przeczytaniu, wydaje się dość wyluzowanej, ale trudnej instrukcji, miałem mętlik w głowie i pytanie: co ja właśnie przeczytałem? Niby zasady są proste, niby wszystko ok, ale wplecenie w instrukcji japońskich nazw duchów, nazw budynków oraz wszelakich stworzeń sprawia wrażenie, że do pierwszej rozgrywki potrzebna będzie jakaś ściąga, do której będziemy mieli wgląd podczas pierwszych rozgrywek - nie wspomnę o próbie wytłumaczenia tej gry - to może okazać się karkołomne. Bądź co bądź, można powiedzieć, że Bitoku po pierwszych kilku rundach jest… prosta! Uff :)

Rozgrywka

Wielki Duch szuka następcy. Ten z graczy, który po czterech rundach okaże się najbardziej godny, zostanie jego następcą. Gracze rozpoczynają swoją turę z kartami Yokai i trzema kośćmi akcji, które z góry mają ustaloną wartość. W każdej turze gracze mają kilka możliwości:
  • zagranie karty Yōkai oraz wykonanie akcji przedstawionej na niej,
  • użycie odblokowanej kości i wysłanie jej na odpowiednie pola na planszy, dające nam różne profity i możliwość obrania strategii,
  • przeprawa przez Świętą Rzekę Kurirakugan - przeniesienie wyłożonej kostki na korespondujące pole, które najczęściej daje nam możliwość pozyskania kart oraz pozwoli nam ustalić kolejność w kolejnej rundzie,
  • spasowanie.
I tyle!
Jednak obranie odpowiedniej strategii, pozwalającej uzyskać największą liczbę PZ wymagać będzie od nas kombinowania. W tej grze praktycznie wszystko daje punkty zasług, jednak musimy wiedzieć na czym się konkretnie skupić, gdyż na koniec gry, podczas etapu Wywyższenia, będziemy zbierać punkty za karty Wizji (które również będziemy mogli kolekcjonować podczas rozgrywki). Spełnienie wszystkich wymagań da nam określoną liczbę punktów, jednak trzeba uważać, gdyż niespełnienie przedstawionych wymogów przyniesie nam punkty ujemne.
Być może będziesz chciał skupić się na mieszaniu duchów z ważkami, aby uzyskać niewielkie, natychmiastowe korzyści. Może spędzisz czas na modlitwie w świątyniach albo wyślesz pielgrzymów w świat, aby odwiedzili Bramę Tori. Być może będziesz chciał skupić się na budowaniu budynków, które będą dawały możliwości wykonania dodatkowych akcji, może postanowisz zbierać kryształy, które w zależności od ich koloru będą dawały punkty w różnych fazach gry. 
Możliwości jest sporo, jednak odnoszę wrażenie, że tak i tak wszystkiego będziemy posiadać po trochę a głównie skupiać się będziemy na celu, który przedstawiony będzie na kartach wizji. 

Tryb Solo

Oczywiście znajdziemy tu możliwość rozegrania partii w trybie solo, który zaprojektowany został przez mistrza tego trybu: Davida Turczi. Rozgrywany jest on przeciwko hordzie Tengu. Tengu i jego sługusy próbują przejąć las i zepchnąć nas z drogi do stania się Wielkim Duchem. Rozgrywka w trybie solo może dać sporo frajdy i radochy, gdy gracz AI używa talii kart, aby umieścić swoich pracowników by stanąć na drodze do sukcesu. Istnieje nawet zmienny poziom trudności, aby wzmocnić lub osłabić sztuczną inteligencję. Największą wadą rozgrywki solo jest ogromna ilość komponentów potrzebnych do ustawienia, a my chcemy grać a nie rozkładać elementy na planszy! :)

Wariant we dwóch

Trochę dziwnym jest to, że grając w dwie osoby tracimy odrobinę na rozgrywce. Dlaczego? Bo zabierana nam jest pewna mechanika występująca przy grze w 3-4 graczy, mianowicie w momencie gdy chcemy zagrać naszą aktywną kość na planszę, w zależności od miejsca gdzie chcemy ją umieścić, jeśli znajduje się już tam jakakolwiek kość to wartość naszej musi być taka sama lub większa od największej wartości jaka znajdują się na tym polu. I to jest dość kluczowe, ponieważ musimy bardziej starannie planować nasze ruchy, musimy mieć na uwadzę to, co robią inni gracze, przewidzieć co będą chcieli zrobić, musimy mieć w głowie jakiś alternatywny ruch, który będziemy w stanie wykonać jak ktoś nas przyblokuje na danym polu. 

Niestety brak tej mechaniki sprawia, że najlepiej będzie nam się grało w 3 lub 4 osoby, co w sumie nie powinno mieć miejsca. Z drugiej strony rozgrywka w 2 osoby też nie jest nudna. Zarówno grając w 2 jak i 3+ osoby będziemy się dobrze bawić. 

Wrażenia 

Podsumowując, rozgrywka w Bitoku jest bardzo pozytywna, kolorowa i dająca sporą satysfakcję z kręcenia wyników końcowych 100+. Z drugiej strony mam wrażenie, że po kilku pierwszych rozgrywkach efekt "wow" wywołany estetyką wykonania trochę gdzieś zanika a rozgrywka wydaje się podobna do poprzednich i w kółko wykonujemy to samo.

Niemniej jednak, jeśli macie w sobie żyłkę stratega, to ta gra na pewno przypadnie Wam do gustu, jeśli do tego jesteście fanami mangi/anime to powinniście mieć tę grę na swojej półce! Udanych rozgrywek - na pewno takie będą!